Fabriksorder

Igår kom den efterlängtade fabriksordern! Som jag har väntat! Visserligen bjöd den inte på några märkvärdiga nyheter, preliminär leveransvecka för huset är fortfarande vecka 8 och tillvalen som man kan göra är inte särskilt många eller oväntade. Men det känns ändå SÅ skönt att få göra den där sista, definitiva beställningen.

Nu måste vi bestämma oss för
1) om vi ska ta inbyggnadshäll + -ugn via ÄH eller köpa eget. 
2) Likaså om tvättmaskin, torktumlare och badrumsskåp. 
3) En annan fråga att ta ställning till är om vi ska låta garderoberna vara väggfasta eller om vi ska betala drygt 400:-/st för att få dem löst levererade?

Sen har vi förstås eltillvalen som är ett litet huvudbry.
* Takuttag för fönsterlampor känns praktiskt och det blir det nog många utav.
* Nån extra utomhusarmatur på väggen vid groventren.

Men det svåra är att veta hur många vanliga eluttag man vill ha i varje rum? "-TA MÅNGA ELUTTAG!" hojtar nybyggarna som sliter sig i håret varje gång de tvingas hämta ännu en skarvdosa. Men hur många är det då? Man vill ju inte att det ska gå till överdrift. Igår satt jag och jämförde elritningen med bilder från ett Mimer-hus. Det är lättare att föreställa sig när man ser ett verkligt rum, istället för bara en planlösningskarta.

Man kan ändra färgen på taket (vi har tagit svart, det går även att välja rött), välja parkettgolv (nej tack, det fixar vi själv), byta till rostfria vitvaror, välja till torkskåp, förebereda för golvvärme i badrummet m.m. Det får bli något att roa sig med i helgen. Nu måste jag fortsätta jobba, har en liten nätt budget om ca 60 miljoner som ska vara färdig innan jag går hem idag!

Kommentarer
Postat av: Hanna Helgessons Gåbbe

Jag satt in 96st vägguttag, 10st fönsterlampsuttag, samt 10 st Nätverksuttag CAT6.

Ute så har jag satt 2st MV-uttag som är tidsstyrda.

Belysning och uttag vid varje dörr!

Ett tips! Sätt iallafall 5st dubbeluttag där TV skall vara.

Många tycker att det är en dyr investering med elen, men när den väl är där då e re grett!

2008-11-14 @ 18:26:09
Postat av: Kattis

Tack för tipsen Pär, jag lyckades lura åt mig nåt extra eluttag av Anders (som tycker elen är dyr) tack vare din kommentar! :-) Nu blev det nog bra till sist tror jag.

2008-11-17 @ 12:14:04
URL: http://kalovi.blogg.se/husbygge

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0