Nystart!

Välkomna tillbaka! Haras husbyggare är tillbaka i ny skepnad. Tack alla ni som hört av er för att ni vill fortsätta läsa om hur vi sakta men säkert makar oss framåt med vårt byggande.

Sista inlägget jag gjorde i förra bloggen var den 6:e oktober och då skrev jag så här:



Ja nu har jag verkligen slöat till mig och varit dålig på att blogga! Eftersom jag är så trött och är lite halvsjuk (halsont) så ska jag strax lägga mig men jag kör en kort uppdatering i punktform, och så återkommer jag med bilder imorgon:

* Vattenledning dragen fram till husgräns

* Grävaren Rune ringde idag och sa att han skulle börja gräva för avloppet nu i veckan.

* Pumpbrunn är beställd och hämtas på fredag tillsammans med kompletterande markavloppsrör, rörböjar och T-koppling till spridarrören (det räckte inte med "komplett infiltrationspaket med spridarrör", det skulle vara en rackarns pryl till för nästan 8000:-...)

* 24 ton singel kommer köras till tomten under veckan. Fick det billigt, bara 3200:- inkl. frakt (visst måste det vara billigt?).

* Har ringt inskrivningsmyndigheten och pratat med en högst osympatisk kvinna i Härnösand för att få reda på varför vi ej fått klart med lagfart. Tydligen har vårt ärende gått tillbaka till banken för kompletteringar och inkom till inskrivningsmyndigheten först den 8 september. Kommer handläggas igen inom kort.

* Företaget vi trodde skulle hämta våra stubbar drog sig ur eftersom de skickat iväg sin maskin på nåt annat jobb... Bara att börja om från början. Ska ringa Jämtkraft imorgon och höra vad de har för villkor. Sen lutar det åt att vi kontaktar Curt Sillströms åkeri, några tusenlappar trodde en kompis som jobbar på det åkeriet att det skulle kosta.

* Sprängar´n som ska ta bort stor-stenen ringde Anders idag och är på G. Förmodligen är stenen väck när vi kommer dit i helgen.



Vad som händer härnäst:

1) Ska ringa kommunen och höra om vi inte ska få ha byggsamråd snart.
2) Ska avverka några fler träd på tomten och sen elda upp de kvistar som blir kvar.
3) Väntar på att säljaren på ÄH ska ringa tillbaka med svar på mitt långa mail med frågor, bl.a. om att eventuellt byta planlösning på bottenvåningen. Förmodligen är det försent att göra såna ändringar nu, men man kan ju alltid fråga.

Det främsta argumentet för Lodur är att då har vi vardagsrummet med fönster ut mot den ljusa, öppna delen av tomten. På Mimer kommer vi ha vardagsrummet med fönster mot skogen. Det var det argumentet som fick oss att ens ställa frågan till säljaren om vi kan byta. Därefter har vi kommit på att det vore rätt schysst att ha den där klädkammaren i sovrummet... då får jag ju min lilla walk-in-closet som jag skrivit om i tidigare blogginlägg!

Nackdelen med Lodur är att badrummet är mindre, så då kanske man inte får in ett hörnbadkar på nedervåningen... Å andra sidan kan man ju ha det på övervåningen isåfall.

Nå, vad sägs? Vilken planlösning tycker ni?"


Kommentarer
Postat av: Johanna Thomtén

Vad avundsjuk man blir på er situation som blivande Hara-bor. Vi är en familj på fyra som sitter fast i lägenhet i Östersund, men förälskat oss i Hara. Har ni ngt tips om hur vi hittar ett lagom hus till salu?(vi hade tänkt slippa bygga om möjligt). Vi känner ingen i byn, men mannen min kommer från Hackås, och nu vill vi verkligen flytta till kommunens finaste by!

Hör av er!

Hälsningar familjen Thomtén

2008-10-16 @ 21:43:56
Postat av: Kattis

Hej! Vad roligt att ni gillar Hara, det gör vi också! Jag mailar dig med svar. //Kattis

2008-10-19 @ 07:51:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0