Dag 2

Tyvärr var jag inte med vid bygget igår eftersom jag måste jobba. VAB:ade halva förra veckan så det är inte läge att ta sig ytterligare ledigt. Men jag fick rapport från Anders och svärfar som var där och hjälpte till. Först var ju tanken att byggarna bara skulle vara där på måndagen och sen åkte till Böle och sätta upp ett garage, men sent på måndagskvällen kom de på att de ville sätta upp takkupan också och sen plasta in hela taket innan de lämnade vårt hus. Så det var ungefär det som skedde igår. Alla takstolarna är på plats, takkupan är på plats och hela taket är inplastat med nån sorts väldigt dyr plast. Dryga 250:-/kvm kostade den. Fast den ingår förstås i huspriset, så det gör inte oss nånting :-)

Efter jobbet hämtade jag på dagis och sen åkte jag och Lovisa till Hara för att kolla hur det såg ut. Lovisa verkade mäkta förvånad över vad som stod på hennes tomt. Hon var knäpptyst länge när vi gick omkring och tittade. Det enda hon fick ur sig med jämna mellanrum var ett eftertänksamt "hamra o spika". Antar att de sjungit den på dagis ("jag hamrar och spikar, jag bygger en bil"), för jag personligen kan bara en enda rad i den sången! :-)

Jag hade med mig mat från MAX till byggänget men vi kan nog konstatera att Hara är för långt ifrån civilisationen för att kunna köpa hamburgare på take-away - maten hinner kallna innan man är hemma! :-) Särskilt om man hamnar bakom en såspotatis som ska köra i 60km/h i 2,5 mil... Jag är nog med att respektera hastighetsgränserna, och särskilt på 50- och 70-sträckor, men när det är 90 borde man inte få köra så långsamt som 60... tysche je (=internskämt för er som sett Östersundsrevyn i år).

Idag blir Anders och svärfar ensamma i huset och ska smådona lite med jag vet inte vad. Det finns massor att göra, men det är svårt att ta sig för alltför mycket innan man vet vad byggarna har tänkt sig. Dock ska de köra dit inbyggnadsugn, -häll, tvättmaskin, torkmaskin och kamin. Ska kolla med C i vilket skede han vill börja montera in kaminen (har ju självaste kaminexperten i grannhuset).

Vi har funderat en del på det där med väg upp till huset. För tillfället har vi en alldeles ypperlig väg som går upp vid sidan av huset. Den vägen gjordes i ordning inför grundarbetet och för att lastbilarna skulle nå fram att lossa huset. Helt perfekt skulle den vara om det inte vore för att infarten ligger på (den än så länge oköpta) granntomten! Vi kan heller inte flytta infarten till vår sida för där ligger infiltrationen och den kan man ju inte anlägga en väg över. Jag vet inte om vi blir tvungna att lägga igen vägen kanske... Isåfall får vi skissa på nån annan variant med en väg runt garaget. Vi får se vad det blir, det kan kännas självklart framåt våren när marken (läs:leran) tittar fram.

Några bilder har jag inte att bjuda på för tillfället eftersom jag bloggar på lånad tid (=arbetstid). Det kommer senare ikväll.

Kommentarer
Postat av: Helena Eriksson

Men lilla hjärtat förlåt att jag inte skriver när jag läser, men du ska veta att jag med spänning följer ert bygge parallellt med att jag tittar i bilddagboken på Lovisa. KRAM PÅ ER ALLA 3//Helena

2009-02-25 @ 19:37:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0