Första veckan avklarad..

Första och i viss mån andra dagen av den första leveransveckan var en hejdundrande kavalkad i husbyggarkonster! Modul på modul rullades ut, takstolar sattes upp, taket plastades, det donades och fixades i en j*kla fart. Men sen tog det tvärstopp. Snickarna var inte där onsdag, torsdag och fredag. Vi kunde inte göra så mycket själva, mer än att slå i lite spik i takstolarna och rulla ut en sorts skyddsväv i de öppna golvspringorna.


Det som för några dagar sen var öppna springor rakt ner i grunden har nu täckts med masonitskivor och sedermera alltså denna "skyddsväv". Härpå lägger vi sen ett lager isolering och säkerligen nåt mer också innan springorna stängs igen för gott.


Så det var med stor entusiasm vi tog emot måndagen vecka 2 (läs: idag)! Men vad händer när Anders kommer ut runt lunchtid - inga snickare!! Det visade sig att de hade varit tvungna att avsluta det där nedrans garagebygget i grannbyn. När Anders åkte vid 14 så skulle de sätta igång, som tur var. Man blir ju lite otålig... :-) Men till snickarnas försvar ska sägas att de jobbar ju inte 8-17 direkt, utan snarare 06-21. Och effektiva är de också.

Idag skulle elen kopplas in i hela huset, så att vi kan börja värma upp ordentligt. Hittills har ju elen bara varit på i den modul som fasadmätarskåpet sitter på. Vi har dock haft en byggfläkt nere i grunden som gjort att det tinat av rätt ordentligt. Så här såg det ut när Anders var nere och krälade i helgen:


Luckan i golvet (som kommer vara under vår säng).


Till vänster ett packe cellplast-skivor, i mitten Anders som krattar ut lite snö och till höger i bild har vi ytterbalken.


Men vi har faktiskt inte varit helt gjaralaus (jamtska för "sysslolösa", ungefär) i helgen. Vi har sågat ur bänkskivan och fått ner inbyggnadshällen. Oj oj oj vad vi mätte, sågade, mätte, filade, justerade, mätte och sågade! Men bra blev det, skulle nästan våga påstå att det inte blev en millimeter snett! Vad tycks?








Hällen och inbyggnadsugnen ser ju riktigt bra ut! Nån inbyggnadsmicro har vi inte köpt
än (i vänsterkant) så där ser det lite knepigt ut, men det blir väl en sån också så småningom :-)


Imorgon ska Anders åka och köpa en ny köksfläkt. Det står mellan två stycken:



Jag tror vi har bestämt oss, men jag säger inte vilken. Först vill jag höra era kommentarer om vilken ni tycker är snyggast :-)

Kommentarer
Postat av: Tirre

Den sista fläkten är snyggast...tycker jag! Förövrigt skulle jag fått cellskräck av att krypa runt nere i grunden...

2009-03-02 @ 22:05:11
Postat av: Kattis

Jag säger inget om fläkten ännu, avvaktar och ser om fler vill kommentera :-)



Jag har inte själv varit ner i krypgrunden mer än precis under luckan. Jag får tvångstankar om att jag ska fastna och vågar inte krypa iväg! :-D

2009-03-03 @ 08:52:29
URL: http://kalovi.blogg.se/husbygge
Postat av: Hanna

Vad roligt att se att det går framåt för er!

Ang. fläkten garderar jag mig genom att påstå att båda är snygga :) men med en liten fördel för nr. 1

Ha det gott.

Kram

2009-03-03 @ 09:16:38
Postat av: Kattis

Hanna: Äntligen så händer det nåt! Kom förbi i helgen om ni har lust. Så kan vi passa på att prata lite dagis också, vi var där och hälsade på igår och tyckte det kändes jättebra :-)

2009-03-03 @ 11:07:36
URL: http://kalovi.blogg.se/husbygge
Postat av: Syrran

Jag tycker 1:an var snyggast, så då måste ju du bara tycka 2:an, allt annat vore konstigt :-)

2009-03-03 @ 12:06:05
Postat av: Barbro

Jag tycker att 1:an är snyggast. Ha de bra så hörs vi. Kramar.

2009-03-03 @ 14:00:27
URL: http://kalovi.blogg.se/husbygge
Postat av: Anna H

Jag tycker båda är snygga, så det beror ju på vilken som passar in bäst i just ert kök. =)



Kul att se att det händer saker med uppbyggandet!

Snart sitter ni där på altanen (om ni nu tänkt ha en sån) och dricker en kall öl/cider i solskenet =)

2009-03-03 @ 16:28:03
Postat av: Mikael

Fläkt nr 1 med glas klart snyggast.

Kul att se nya mörka bänkskivan.

Har ni valt kakel än?

2009-03-03 @ 20:48:26
Postat av: Benneskog/Avesta/Mimer

Tror att jag måste säga att den andra snyggast. Den första verkar svår att göra rent. EN FRÅGA:

Är du säker att ni kan ha nån av dessa två fläktar med tanke på Ventilationssystemet i huset? Finns det allianceinsatser till dessa två fläktar så ska det väl gå bra. tacksam för svar då vi också bygger ett Mimer med spegelvänd planlösning. (Första grävtaget togs idag) Lycka till med allt!

2009-03-04 @ 19:14:27
Postat av: Kattis

Hej Benneskog! Nu gör du mig nervös, men jag tror (hoppas!) att det ska gå bra?? Vad syftar du på när du säger "med tanke på ventilationssystemet"? Har ÄH så knepig ventilation att man inte kan ha vanliga fläktar?? Ska kolla hur det ser ut i helgen när vi är i huset, återkommer med besked! //Kattis

2009-03-04 @ 20:38:40
URL: http://husihara.blogg.se/
Postat av: Benneskog/Avesta/Mimer

Jag har för mig att Älvsbyhus kör med mekansik ventilation även för spisfläkt, men eftersom vi inte har fått vårt hus ännu så är jag inte helt säker.

De innebär att fläkten måste vara anpassad för de systemet för att det inte ska bli baksug i fläkten.

Men om det går en egen kanal upp på taket från spisfläkten endast så ska det fungera med vanlig fläkt. Annars är det en Alliancestyrd fläkt som måste användas och det är inte billigt med sån sen är utbudet begränsat.

2009-03-04 @ 21:42:42
Postat av: Gabriella

För en gångs skull lärde jag mig något genom att läsa en blogg. Det är inte alltid man gör det direkt, tack för att du lägger ner din tid på att blogga :D.

2011-05-07 @ 18:29:46
URL: http://smsalåna.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0