Målaren och mattläggaren...

... var mig ena riktigt raska killar! Vips så var det ena klart och vips så var det andra klart. Idag blir det kaklat och sen är det klart. Och den här gången menar jag det faktiskt - klart för inflytt! :-) På tisdag den 31 mars kommer besiktningskillen (vad mycket killar det är i husbyggarsvängen...? Var är alla kvinnor??) och sen är huset vårt.

Jag var in på banken igår och hörde mig för lite om räntor. Prognosen är att räntorna kommer att ligga som lägst i sommar, men självklart så vet man inte. Vi kommer nog att sätta om lånet relativt snart och binda på långa räntor. Trygghet är bra. Genom ÄHs avtal med Swedbank så har vi 0.35% rabatt på första bindningstiden (max 5 år) vilket ger oss en ränta runt 4%. Det känns fullt dugligt. Särskilt om man jämför med mina föräldrars situation 1977 när räntan låg på 16% (SEXTON!). Fattar inte att folk verkligen valde att bo på den tiden. :-) Vilket annat val som helst måste ha varit förmånligare. Resa? Emigrera? Verklighetsflykt?



Nu börjar det bli dags för oss att göra en prioriteringslista bland alla måsten, viljor och önskemål. De fyra allra viktigaste göromålen inför vår, sommar och tidig höst är

1) Måla huset
Jag har goda förhoppningar om att vi ska komma överens om färg. Vi rör oss ungefär i samma färgskala och ingen känner sig tvungen att omedelbart förkasta den andres förslag. Paletten är ljus, känslan är "luftigt" och intentionerna är goda. Får se var vi landar.

2) Gjuta golv till garaget
Det måste till ett golv redan under sommaren. F.n. glipar det en knapp decimeter under garageportarna där det är tänkt att det ska ligga ett betonggolv. När man kommer in i garaget ligger "grusgolvet" något lägre än grundbalken vilket gör att det går inte köra in med bilen i garaget utan att dunsa ner denna knappa decimeter. Ett garage som man inte kan ha bilen i är förvisso till nytta ändå, men snarare som förråd än garage.

3) Anlägga gräsmatta
Oj vad helhetsintrycket förstörs utan gräs. Oj vad lerigt det kommer vara utan gräs. Lovisa - lera - leka - vita tapeter - nymålat hus - sommarkläder... Nej, gräsmattan är tveklöst en punkt på måste-listan.


Förvånad inser jag att jag inte kan komma på den fjärde måste-punkten som jag hade klar för mig för enbart nån timme sen. Det var inte övervåningen, inte altanen, inte kakla badrummet. Dessa saker är vill-göra-saker och inte måste-saker. Hm. Det kanske inte var så viktigt ändå?


Kommentarer
Postat av: Momma

Kanske att ni måste sätta upp en postlåda?

2009-03-26 @ 16:48:55
Postat av: Elin

Jag tror att den fjärde punkten var:

Lek i Hara för Ludvig med Lovisa

Vinkvällar för mammorna

Måla huset för karlarna.

2009-03-26 @ 19:22:01
URL: http://fyrasvardagsliv.blogspot.com
Postat av: Kattis

Hm, postlåda kanske det var? För det måste ju göras. Men nej, det var något större. Momma, kommer du på vad det var jag sa på lunchen så meddela mig! :-)



Elin, jo det var nog säkert så att det var lite slö och slapp som stod högt prioriterat på schemat! :-)

2009-03-26 @ 21:44:01
URL: http://husihara.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0