På besök hemma hos oss

Vi åkte ut till huset idag efter jobb/dagis för att snacka lite med snickarna. Till vår stora glädje har det hänt saker inomhus! För det första så har vi fått upp underskåp, överskåp och bänkskiva bredvid kylen. Snyggt! Men den största grejen var nog ändå att golvspringorna är igenlagda - vi har ett riktigt golv! Man kan inte snubbla ner nånstans! :-)

Precis som vi hoppades på hade snickarna svar på en hel del av våra frågor. Vad gäller köksfläkten hade vi ju en del huvudbry. Vi fick besked om 1) att fläkten har ett helt eget utlopp som inte går ut i den vanliga ventilationen och 2) de hjälper oss att skruva ner skåpet (görs med ett par enkla skruvar bara) och ta bort den gamla fläkten, samt stoppar i lite isolering i utsuget för att hindra kalluften att komma in i huset. Toppen!

Elementet i hallen kunde man plocka bort om man ville men jag tyckte mig se i den ena killens ögon att han inte tyckte det var en så bra idé. Och jag förstår det, man bör nog se till att ha kvar värmekällorna för att få ett så behagligt inomhusklimat som möjligt. Ett alternativ kan förstås vara (som en av mina läsare skrivit i en kommentar) att satsa på golvvärmen istället. Vi har förberett för golvvärme i hallen men lägger in den först när vi ska klinkra.

Som det känns nu undrar man hur man nånsin ska bli klar med allt som ska fixas?? :-) Lite kort om våra kommande småfix och projekt:

* Isolera färdigt i grunden
* Kakla köket
* Installera fläkten
* Installera kaminen
* Klinkra i hallen
* Kakla + klinkra i badrummet
* Sätta upp nya tvättstället
* Inreda övervåningen
* Bygga altan
* Glasa in delar av altan
* Måla huset + garaget
* Så gräsmatta
* Lägga stenplattor utomhus
* Anlägga en trädgård med allt vad det innebär
* Bygga förråd/friggebod

Ja det var vad jag kom på just nu. Men det är ju roliga projekt! Fast jag undrar hur man ska hinna med nånting annat, så som ett socialt liv till exempel? Jag tycker att alla husbyggare borde få en viss tid "ledigt" (definitionsfråga), precis så som man får när man får barn. Föräldraledighet borde jämställas med nybyggarledighet! Hjälp mig att övertyga våra politiker om detta! :-D


Kommentarer
Postat av: Syster

Jag vet inte om jag tolkar dig rätt, men ett tips är att om ni har en riktig frånluftsfläkt byt inte ut den mot en kolfilterfläkt! Det kommer ni antagligen ångra när brandvarnaren piper och ni står där i pannkaksoset :-)



En kolfilterfläkt drar inte ut luften utan cirkulerar den bara i rummet. En frånluftsfläkt suger ut luften ut genom väggen eller upp på taket.

2009-03-09 @ 21:52:24
Postat av: Anonym

Kul att läsa hur det går för er, och väntar med spänning på nya bilder!

2009-03-09 @ 21:59:37
Postat av: Kattis

Syster: Det är en kombinerad fläkt så man kan välja om man vill köra på kolfilter eller som riktig fläkt. Vi ska inte ha kolfilter. Om det är du som skrivit även det andra inlägget, så lovar jag att snart lägga upp nya bilder! Kanske redan ikväll, förutsatt att vardagslivet ger mig en liten paus. :-)

2009-03-10 @ 07:05:12
URL: http://husihara.blogg.se/
Postat av: Tirre

Nej det var jag som skrev..hmm..undra vart mitt namn tog vägen!

2009-03-10 @ 10:43:21
URL: http://nymone.blogg.se/
Postat av: Lisa

Hej. Tror att postlådan blir jätte bra (skönt att kunna åka bort utan att någon måste ta in posten varje dag). Er lista med småfic och projekt ser väl nästan ut som vår ;-) Mycket man ska fixa med. Tänker mig allt som ska göras utomhus nu till sommaren. Men det ska nog gå bra om man fokuserar på en sak i taget. Lycka till med allt!

2009-03-10 @ 14:16:32
URL: http://sanghusvallen.blogg.se/
Postat av: Anna H

Lämnar ett spår efter mig, så du vet att jag vart här. ;-)



Tror jag måste ta mig en tur förbi Hara någon dag, bara för att stilla min nyfikenhet om hur det ser ut ute hos er. =)

2009-03-10 @ 20:32:27
Postat av: Kattis

Anna H: Ja vad kul! Klart du ska till Hara! Jag och Lovisa skulle kunna åka ut på lördag, vad sägs om det?

2009-03-10 @ 20:51:15
URL: http://husihara.blogg.se/
Postat av: Anna H

Lördag kan vara en riktigt bra dag efter kl 12, då min tvättstugerunda är klar. =)



2009-03-10 @ 22:22:46
Postat av: Kattis

Anna: Då kör vi på det! Hörs på lördag.

2009-03-11 @ 08:43:22
URL: http://husihara.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0