Tankar om barnrummet

Som en blixt från klar himmel fick jag ikväll, inspirerad av en annan blogg, idén om att det stora sovrummet skulle kunna vara barnrum. För varför ska vi, som bara sover och förvarar kläder i vårt rum, ha de största rummet bara för att vi är vuxna? Borde inte Lovisa, som har massor med saker och dessutom förväntas leka i sitt rum, få det stora rummet? Det är egentligen så självklart, jag känner mig nästan lite upprörd över min egen egoism att "roffa åt oss" det största rummet utan tanke på vem som har störst behov.

Tyvärr så gällde regeln "upp som en sol, ner som en pannkaka" i det här fallet. Idén sprack när jag började måtta på ritningarna och insåg att lilla sovrummet är 4,3m långt men bara 2,8m brett. Då blir det för litet för att få in en dubbelsäng. Men jag ger inte upp hoppet ändå. Jag har lite planer på att se över om man kanske kan göra en lösning på övervåningen som innebär att både vi och Lovisa kan ha våra sovrum där uppe. Då kan man ha kontor i lilla rummet nere och så får Lovisa sitt lekrum i stora rummet. Visserligen får gästrummet stryka på foten isåfall, men vad tusan - vi måste väl ändå planera vårt hus efter VÅRA behov och inte efter att folk ska komma och hälsa på? Eller så får man skaffa en gäststuga.

Ska ta diskussionen med den manliga hälften i hushållet och försöka fiska efter medhåll angående lekutrymmet, det är nämligen inte alltid som vi båda är lika sprudlande entusiastiska över mina fantastiska idéer :-)


Kommentarer
Postat av: Caroline

Kanske det går att ha gästsäng i lekrummet... tösen ska väl inte leka där på natten :-) Hälsningar från en Älvsbyhusbyggare i Finland!

2008-12-18 @ 07:50:44
URL: http://carolinespyssel.blogspot.com
Postat av: Kattis

Ja det har du rätt i. Det kan man göra till en liten myshörna på dagtid och gästsäng nattetid. Bra idé. Tack!

2008-12-18 @ 09:01:58
URL: http://kalovi.blogg.se/husbygge
Postat av: Jonna

Inte för att vi har barn än men vi har gjort precis så, att vi tagit det minsta rummet som sovrum och sen har vi varsitt arbetsrum/gästrum i de andra två större sovrummen..Som du säger, vi sover ju ändå bara där och barnen spenderar ju verkligen tid i sina rum.. Och vår säng + två sängbord får precis plats =) Tur att vi "bara" har en 160 säng annars hade det inte gått.



Jag kommer hem på fredag, Benke kommer inte följa med..han har ju precis bytt jobb så kan inte ta ledigt och han ska fira jul med sina föräldrar. Men vi ses snart! =)

2008-12-18 @ 10:13:07
URL: http://hemulen-jonna.blogspot.com/
Postat av: Jenny

Vilken bra tanke! Bor visserligen bara i lägenhet, men där är det andra sovrummet för litet för dubbelsäng. Men när det är dags för hus så ska din tanke beaktas! :)

God Jul!

2008-12-19 @ 12:49:17
URL: http://jennysundin.blogg.se/
Postat av: Christian Erixon

Hej på er!

Det är mycket att tänka på för er i dessa dagar!

Så jag jag tänkte bara önska lycka till och god jul!

(finns en "billig" snickare i Knivsta om det kör ihop sig)

2008-12-19 @ 17:18:12
Postat av: AnnaH

Annars kan ni ju alltid köpa er en våningssäng ;-)

(ja jag är trött...=D)



Men största utrymmet till benen är ju egentligen, som du skriver, självklart om det är möjligt att göra så. Nu borju vi bara i lägenhet, men Oliwias utrymme är mitt ständiga problem. Hur man ska möblera för att få ut maximal användning av ytan.

Hade det gått, så skulle jag lätt gett henne vårt sovrum! =)

Hittat på något skoj inredningsfix till L's rum då?

2008-12-20 @ 00:06:36
Postat av: AnnaH

s Jag tyckte jag läste innan jag postade inlägget, men jag menar så klart att BARNEN och inte benen ska ha störst utrymme.

Nu ska Anna sova....Go natt! ;-)

2008-12-20 @ 00:08:21
Postat av: Kattis

Christian: Tack, och God Jul till er med!! Vore verkligen toppen om vi kan anlita dig till vissa projekt där vi själva inte är dugliga (läs: huvudvärken övervåningen...). Hör av mig om det.



AnnaH: Haha, våningssäng vore ju en schysst lösning ;-D Än så länge har jag inte riktigt hittat hem i tankarna om barnrummets inredning. Har samlat på mig massor med tankar idéer och framför allt fina bilder, men sen ska det omsättas i någon form av harmoni, och det är inte lika enkelt!

2008-12-21 @ 12:09:02
URL: http://husihara.blogg.se/
Postat av: Tirre

Gabriel har det största av våra 4 sovrum, sen är vårat och Bellas lika stora och det minsta har vi som arbetsrum & gästsovrum. I vårat sovrum får det precis plats en dubbelsäng, två sängbord och en spjälsäng... inte mycket golvyta kvar, men som sagt, det behövs ju inte!

2008-12-21 @ 18:59:44
URL: http://nymone.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0