Leverans av moduler

Jag pratade med Mårten på transportavdelningen idag (men de har ju bara för härlig dialekt alla de där uppe i Älvsbyn ;-)) och fick bekräftat att huset börjar monteras kl 07:00 på måndag den 23 februari.  Redan på onsdag ska det dock komma ett par moduler som ställs av nånstans i krokarna. Kanske att vi får se dem när vi är där ute och röjer snö? För snö"problemet" kvarstår. Snöslungan är på service och massor av snö täcker platsen för vårt framtida hus. Imorgon ska Anders börja hugga i med spaden igen, får se hur långt han orkar... Ska se till att det blir några kort tagna så ni förstår vad jag pratar om!

Senaste dagarna har jag lagt ganska mycket tid på kakel. Vi har några idéer om hur det ska vara, men är långt ifrån i hamn. Vi började med tanken om ett ljust kakel eftersom vi kommer ha en gråsvart bänkskiva. Men nu har vi glidit över till ett grått eller svart kakel! Luckorna är trots allt helvita och tapeterna likaså. Men då är frågan om kaklet ska vara i stavar, fyrkanter, tegelstensformade eller mosaik. Nej, mosaik har egentligen aldrig varit på tal. Det är stavar eller tegelstenar som varit aktuellt. Titta här:

STAVAR
   
Den första heter "damasco antracit" och den andra "damasco gris grå". Gris?? Snacka om irrationellt namnval men så heter den.

TEGELSTENAR

Det här är ungefär så som det skulle bli hos oss med svart kakel, vita luckor och grå bänkskiva. Ganska snyggt tycker jag - eller blir det för sterilt??

Kommentarer
Postat av: Momma

Gris är faktiskt det franska ordet för grå. Jag tycker ni ska ta grått så det inte blir alltför mörkt under skåpet.



Sen undrar jag varför det ska vara så fördömt svårt att tyda texten man ska skriva in för att få skicka en kommentar! Och varför är det nödvändigt över huvud taget?

2009-02-16 @ 19:09:47
Postat av: Erika

Antracit är det enda rätta. Det ska jag ha i mitt kök när jag blir stor. Fast jag har nästan det nu också, men jag hyr ju bara. Det är skitsnyggt.

2009-02-16 @ 20:04:10
URL: http://justalloverme.wordpress.com
Postat av: Kattis

Momma: det är för att man inte ska få en massa spam-kommentarer med reklam för än det ena och än det andra.



Erika: tack för synpunkten. Jag vill också bli stor så det kanske får bli antracit då. :-)

2009-02-17 @ 07:57:45
URL: http://kalovi.blogg.se/husbygge
Postat av: Lisa

Har också kakelfunderingar och har tittat på exakt lika som ni gjort ;-) Vi har fått vårat hus för drygt en vecka sedan och har den svart/gråa bänkskivan. Tror att det blir snyggt med svart kakel mot den skivan och när skåpen är vita. Vi har än så länge standardluckorna men vi funderar på ev. lacka om dom istället för att byta ut hela. Vi får se.

2009-02-17 @ 13:13:55
URL: http://sanghusvallen.blogg.se/
Postat av: isa

Snön som drogs in var ingen fara så länge det är kallt, då går det bara "sopa" ut. Värre om det är varmt så det smälter. Skottningen i grunden och runtom var värst då det snöade i flera dagar.

2009-02-17 @ 20:29:08
URL: http://sanghusvallen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0